fredag 1 november 2013

Förra helgen

Det är ju konstigt hur saker och ting kan vända på en femöring (visst finns det ett sånt uttryck?). Jag fasade inför förra fredagen, för Olivia är ledig på fredagar och just den här fredagen skulle jag vara helt själv med alla tre barnen, och Thomas förvarnade dessutom om att han skulle behöva jobba ganska sent. Hittills har jag lurat hit mina föräldrar, mina systrar eller en vän för att få litet avlastning och hjälp under Olivias lediga dagar.
Några andra dagismammor hade föreslagit en pysselstund anordnad av St Görans församling på eftermiddagen. Jag kände mig litet skeptisk till det eftersom jag skulle behöva hålla koll på tre barn själv, och dessutom inte skulle kunna ta med vagnen in (och även till viss del eftersom det var kyrkan som anordnade det och icke-troende som jag är är jag alltid litet skeptisk till kyrkoaktiviteter) och var inte så peppad.
Dagen började dessutom ganska katastrofalt med en gallskrikande Hugo före klockan 06.00. Fick gå upp med honom och jag kände mig så vansinnigt arg över att jag inte fick sova. Kunde i alla fall lägga mig i soffan och vagga honom i babysitter, och till slut hade han åter blivit så trött att jag kunde ta upp honom i famnen och somna om. När jag sedan vaknade vid en mer rimlig tidpunkt (ca kl 08.00 om jag inte minns fel) låg han och snusade varm och mysig i min famn. All ilska genast som bortblåst förstås. Olivia kom upp och vi åt frukost tillsammans i sällan skådad harmoni (jo, jag brer på litet här men I´m worth it!).

Sen skrotade vi hemma till lunch ungefär. Hugo somnade om i vagnen och jag kunde städa och plocka undan en del så att det faktiskt blev riktigt fint hemma. Vid lunchtid hade vi besök av en kompis som hämtade upp en kasse med gravid- och bebiskläder som vi inte behöver längre (tänk att Hugo och Thelma redan vuxit ur både storlek 50 och 56!). Jag gjorde grön ärtsoppa till lunch, en av två rätter som Olivia gillar så mycket att hon faktiskt brukar kunna be om mer (den andra rätten är förstås pannkakor).

Efter lunch träffade vi en före detta dagiskompis till Olivia och hennes mamma ute i parken, och fast det var en månad sen ungarna sågs började de leka direkt och hade jättekul ihop hela tiden. Den mamman är också en person som jag verkligen gillar att umgås med. Vi känner knappt varann, men hon är så avslappnad och social, och liksom en cool morsa, uppfattar jag henne som. Hon är ju inne på sitt tredje barn nu så hon har hunnit bli litet rutinerad. Jag är visserligen också inne på mitt tredje, men det är ju ändå "bara" andra gången jag blir mamma... Vi hängde sedan med dem hela eftermiddagen, och kom hem först strax före 18. Då var Olivia så trött och utlekt att hon ville bädda ner sig i soffan och titta på Charlie och Lola, så det fick hon göra. Gullungen!

Svårfångad i parken.

Utmattad i soffan efter all lek.

På lördagen hängde vi hemma till efter lunch och jag sorterade en massa tvätt - tråkigt i sig, men skönt att få gjort. Eftermiddagen tillbringade vi på Tekniska museet. Vi körde bil dit genom stan i vår nya fina bil (!!!) och väl framme på museet sprang Thomas och Olivia runt och tittade på allt medan jag gick en bit bakom med tvillingarna. Det var så mysigt att se Thomas visa och förklara saker för Olivia och busa runt med henne!

Alltid massa grejer som ska med när vi ska ta oss någonstans...

Olivia kör radiobil på Tekniska museet.

På söndagen besökte vi min syster med familj hemma hos dem. Eftersom de bor i Tullinge har vi inte setts så ofta som vi båda skulle vilja. Nu när vi har bil blir det mycket lättare att åka och hälsa på! Olivia lekte massor med sin kusin Viktor. Han var litet bekymrad dock över hur busig hon var.
"Jag måste säga till Olivia hela tiden!" utbrast han frustrerat vid ett tillfälle. "Du måste inte det, när jag är här. Jag är ju hennes mamma, så jag kan säga till henne om hon gör något hon inte får" påpekade jag. "Ja, för jag måste också få vila!" menade Viktor då.
Det är ett hårt jobb att vara sex år och tvungen att ansvara för sin treåriga kusins fostran...

Olivia och Viktor konfererar.

Sagostund med kusinerna och moster.


På det stora hela var det en mycket mysig helg. Så himla kul när vi kan vara tillsammans hela familjen. Veckodagar sux!

2 kommentarer:

  1. Vad har ni skaffat för bil? Det är ju inte så många som man får plats med tre barnstolar i, har vi märkt... Vi får knappt plats i den vi har nu och måste skaffa en större så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Audi Q7, sjusitsig bil. Jag är totalt okunnig om och ointresserad av bilar, men med det sagt så älskar jag vår bil! Och friheten den för med sig!

      Radera