söndag 2 februari 2014

Hugo och Thelma, snart 6 månader

Roligt, roligt men farligt, farligt att ha en bebbe som kan krypa! Nu måste vi hålla koll på Hugo hela tiden, så att han inte kryper ner från sängen, stoppar fingrarna i eluttagen eller hittar olämpliga saker att stoppa i munnen. Han är så snabb med sin kommandosoldatkrypteknik (veckans ord!). Och vansinnigt intresserad av vagnens hjul, skor som han kan stoppa i munnen, sladdar som hänger ner från väggkontakter... Eller för den delen kräkpapper som vi tillfälligt slängt på golvet när det är mycket att torka (eftersom vi har två ganska kräkiga bebisar). Det går fort när han drar iväg över golven!

Thelma ligger fortfarande kvar där man lagt henne och verkar ibland frustrerad när hon ser brorsan dra iväg, men hon har ännu inte riktigt någon aning om hur hon ska göra för att komma någonvart. Hon experimenterar däremot med ljud, krafsar på olika ytor för att höra hur det låter (tyger t ex). I natt började hon banka på sänggaveln, det var mycket spännande att höra det ljudet. Mamman tyckte dock inte att det var en lämplig aktivitet vid den tidpunkten. Hon fick istället vara med mig när jag borstade tänderna, men det tyckte hon var otäckt, så otäckt att hon var nära gråten hela tiden, och jag fick ta ut tandborsten och prata lugnande med henne hela tiden.
I övrigt har hon börjat skratta nöjt vid alla möjliga tillfällen, ett lågt "he he he" som är så gulligt så att man nästan dör.

De har fått smaka på en del nya saker, bland annat vattenmelon- och mangoskal med litet fruktkött kvar, som de fått hålla i och gnaga på. Det var mycket populärt, speciellt mangon, som är jättesöt och god här. Hugo har provat mosad banan, och försöker slita brödbitar ur händerna på mig när jag äter. Han är väldigt intresserad av mat, och när vi kommer hem till Sverige igen ska jag köra på ordentligt med måltider. Jag har läst litet om Baby Led Weaning och funderar på att prova det. Jag tror det skulle vara mer populärt än puréer och gröter (även om de båda gillar gröt och fruktpuré).

Ska snart försöka hitta litet tid att skriva om våra semesterdagar i Mui Ne, men just nu är nannyn på semester, så jag har alla barnen själv i tre dagar till... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar