lördag 22 februari 2014

Tvilling-update

Lyx! Tvillingarna har somnat före 18 på kvällen och Thomas har tagit med Olivia till mataffären för att handla litet. Vi har beställt mexikansk takeout och ska snart gå på Jakobs reggaeklubb Mad Fyah som har ettårsjubileum idag.

Igår kväll var vi på middag hos Ann och Jakob. Tvillingarna fick stanna hemma med barnvakt och Olivia följde med. Det var mycket trevligt, men jag drack aningen för mycket, speciellt med tanke på att jag knappt dricker alkohol alls nuförtiden. Idag har jag fått betala priset för det i form av extrem trötthet och huvudvärk. Men det var värt det ändå. Någon enstaka gång måste en ju få lätta på trycket...

Det händer fortsatt mycket med tvillingarna. Hugo har nu börjat krypa på riktigt, på händer och knän. Han envisas dock med att vilja skjuta fram ena foten och liksom krypa på händer-knä-fot. Han försöker resa sig på fötter och ramlar då och då med ansiktet ner i golvet. Det blir mycket gråt och mycket tröstande just nu.

Thelma är alltmer frustrerad över att hon inte kan röra sig, och den frustrationen börjar ge resultat. Hon kan nu dra sig fram en bit med armarna. Hon använder dock fortfarande inte fötterna.

Båda två verkar förstå vad de heter, och visar tydligt att de vill vara hos en. Något intressant som jag observerat under veckan är att de verkar bli ganska svartsjuka på varandra i vissa lägen. När jag har den ena i knät till exempel, eller när jag ammar en av dem, tittar den andra på med förtvivlan i blick och arga tjut. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att tvillingar kan bli svartsjuka på varandra! Inte när de är så små alltså. Det är säkert jättevanligt, men alla pratar bara om hur roligt tvillingar har med varandra och hur mycket utbyte de har av varandra. Och nu kom jag på ännu ett exempel: de snor leksaker från varandra! Mest är det Hugo som tar Thelmas leksaker, antagligen eftersom han är den som drar fram som en liten virvelvind.

Båda skrattar mycket när man hissar dem i luften, och jag brukar lägga dem på mage på mitt huvud och säga "VAR är Hugo/Thelma?" Då skrattar de jättemycket och drar mig hårt i håret så att det känns som att bli skalperad, men det är det värt för de där fina skratten.

Olivia fortsätter leka och hitta på historier och har jättemycket fantasi, det är så härligt, för jag känner igen mig själv i det. Jag har dock tänkt en del på hur jag varit mot henne på sista tiden. Jag har inte känt mig som en så bra mamma till henne, jag blir ofta irriterad på henne och skäller och tjatar. Visst är det så att hon hittar på en massa saker som hon inte ska/får/borde göra, men jag tycker inte att jag hanterar det på ett bra sätt. Hon har nog fått ta en hel del av min frustration över sömnbristen, och jag känner att jag vill skärpa mig och helt enkelt bli en schysstare mamma till henne! Det ska jag jobba på framöver.

Och nu är det bara tio dagar kvar tills vi åker hem! Blandade känslor kring det, som sagt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar