onsdag 25 juni 2014

Junisammanfattning.

Juni blev visst stora bloggtorkans månad. Det känns som galna tider just nu. Det är så intensivt med tvillingarna, mer än någonsin på något vis. Det är liksom extra allt: de är så otroligt gulliga och fina, gosiga och glada, men också väldigt krävande och mammiga. Hela tiden händer det saker. En favorit just nu är att sjunga, särskilt Imse vimse spindel. Båda försöker nynna med och göra handrörelser, speciellt Hugo är tydlig med detta. Thelma har börjat stå korta stunder utan att hålla i sig, även om det ser ut som att det mest är slump när det händer, hon liksom "glömmer" att hon egentligen inte riktigt vågar. Hon älskar fortfarande att göra ljud, och älskar när jag blåser på hennes hår. Hon tycker också det är roligt att pussas med vidöppen mun så att jag blir helt dreglig i ansiktet, då skrattar hon gott! En annan favorit är att försöka "klä på sig" genom att dra upp kläder på huvudet, det ser så himla kul ut när hon sitter med ett par brallor vilande på huvudet och är supernöjd.

Festligt?

Superfestligt!

Hugo knallar runt som om han aldrig gjort annat, men tycker också om att rulla runt på golvet, speciellt om underlaget är mjukt. Han är nog den som mest älskar att sjunga, eller visar det mest i alla fall. Han älskar också kastruller och stekpannor, och att testa vilka lock som passar på vilka köksattiraljer.

Tugga på saker är alltid en favvo.


Båda är helt omöjliga när det kommer till blöjbyten. De skriker, slingrar och vrider på sig och försöker ta alla chanser att åla iväg. Har det skett stora grejer är det oftast lättare att bara langa ner dem i badkaret och spola av dem - annars riskerar man bajsspridning av stora mått. Min mamma menade att när man bytt blöja på dem behöver man inte gå till gymmet - man har liksom redan fyllt sin träningskvot medelst brottning.

Vi har hunnit göra en hel del grejer - vi har varit på Väddö en långhelg med farmor Carin, på avslutning/sommarfest på förskolan, och på Åland med mina föräldrar och systrar med familjer över midsommar. Idag fyller Thomas 34, och imorgon fyller Olivia fyra år. Det har för min del föranlett en hel del svallande känslor - dels stress över allt som ska fixas, dels nostalgi över hur fort tiden går och hur stor min lilla Oja blivit. Hon kan liksom läsa nu! Och försöker skriva en hel del, och lyckas ganska bra med det. Hon stavar sig igenom och sätter ihop ord på förpackningar och skyltar. Idag gjorde hon en teckning till Thomas och skrev, helt själv, "GRATIS PAPPA" på den. Hon har fått sitt hår flätat över sommaren och även det känns som något av en milstolpe, att hon håller på att bli så stor.

Snart fyra!

På lördag ska vi ha kalas för henne. Thomas födelsedag kommer ju litet mer i skymundan (sorry älskling), men vi sjöng för honom imorse, och jag hade bakat hallongrottor. Gjorde dessutom en lasagne till honom till middag, med kött i (vilket jag inte äter själv), och vi hade en trevlig middag ihop trots att det var totalt kaos innan, med övertrötta tvillingar.

De är för övrigt fortfarande sjukt morgonpigga, de vaknar mellan 4.15-5.00 igen. Hugo har dock börjat sova hela nätter sedan han slutade amma. Nu är han förkyld och sover oroligt på grund av det, men jag anar ändå  att om jag kan få även Thelma att sluta amma, kommer min nattsömn att genomgå en revolutionerande förändring. Jag längtar!


1 kommentar:

  1. Grattis i efterskott Olivia! Och Thomas. :)
    Blöjbytena alltså... Flora ligger snällt stilla än så länge, men Lilly börjar bli hopplös med att snurra iväg så fort man lägger henne ner.
    Och vilka smarta ungar du har! Inte illa att kunna läsa och skriva såpass redan!

    SvaraRadera