onsdag 20 augusti 2014

Ettårskalas och annat.

Som vanligt flyger tiden iväg utan att jag hinner skriva om allt det där som jag tänker skriva om...

Nu har tvillingarna fyllt ett år! De fyllde den 6 augusti, och just den dagen blev det inte så mycket firande, eftersom det var en vardag. De fick några presenter på morgonen och sen hängde vi i parken. Vi köpte minibrownies till dem på Espresso House istället för tårta. Stackars Hugo sov dock igenom hela fikat så det var bara Thelma som fick smaka.

Nu i helgen, söndagen den 17, firade vi dem med ett stort kalas med släkt och vänner. Min vän Zenitha hade bakat en fantastiskt fin tårta åt dem, med hallonmousse bland annat, som var otroligt god. Då fick de sin första tårta och den gick hem, kan man lugnt säga. Det var rätt mycket folk som trängdes i vår lägenhet, och väldigt mysigt att samla alla. Tyvärr blev det inte många bilder tagna, det hann jag inte riktigt med.

Födelsedagstårtor!

Det har hänt så mycket med dem över sommaren. Thelma började ta sina första steg innan vi åkte på bilsemester, men då kunde det gå flera dagar emellan gångerna hon gick, så jag räknade inte riktigt det som gångstart. När vi varit en till vända hos Carin på landet lossnade det dock ordentligt, och nu har hon gått i några veckor. Hon började också klättra på en gång när hon började gå. Nu klättrar hon och Hugo överallt i lägenheten. Thelma älskar att klättra upp på fönsterbrädan i vardagsrummet, där soffan står emot. Det är jag mindre förtjust i... De pratar inte så mycket som Olivia gjorde i den här åldern, men babblar desto mer. De bråkar om leksaker men har ofta riktigt kul ihop -nyss busade de runt i vår säng och skrattade hjärtligt åt varandra. Jag fick nöja mig med att lyssna, jag försökte gå dit och titta men då kändes det som att jag störde dem.
Häromdagen fick de prova att äta själva, de vill väldigt gärna det, men det blir ju så himla kladdigt! Jag har dock insett att det är hög tid att de får träna på det, så jag får stålsätta mig och skura på.

Kan själv!

Kan också själv!

De har gått från att vara bebisar till att bli små barn, jag vet inte riktigt när det hände, men det känns som att det var någon gång under sommaren. Jag är inte bebismamma längre. Det känns väldigt skönt. Nu har jag ju inte heller ammat på ett tag (sen jag skrev förra inlägget) och det känns också så befriande.

Vardagen har börjat rulla igång här, Olivia började förskolan i förra veckan, och den här veckan är de flesta av kompisarna tillbaka. Det känns bra att hon börjat på storbarnsavdelningen äntligen, jag tror hon kommer utvecklas mycket av det. Även hon har vuxit så mycket och lärt sig en massa under sommaren. En sak som vi varit bekymrade över med förskola är ju det vi upplevt som en bristande medvetenhet om genus, men igår pratade jag med en av pedagogerna på nya avdelningen, och hon verkade ha mycket bättre koll och jobba medvetet med sånt, och det gjorde mig så glad!

Olivia på förskolegården.

Nu ska jag försöka njuta av den kommande hösten och den tid jag har kvar hemma med tvillingarna. Och inte oroa mig alltför mycket över jobbsökandet i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar