onsdag 4 juni 2014

BVC-besök och Lipfish

Idag var jag på BVC och mätte och vägde tvillingarna. Hugo är nu 74, 6 cm lång och väger 9375 g. Thelma är 74, 3 cm lång och väger 9520 g. De fortsätter vara ganska jämna med andra ord. Hugo knappar in litet på vikten. Han känns dock rejält mycket lättare än Thelma när jag lyfter dem, men det kan nog ha med hans kroppskontroll att göra. Thelma är fortfarande mer ostadig. Hon har dock blivit riktigt bra på att krypa nu, och jag tror inte det dröjer länge tills hon kan stå utan att hålla i sig. Det ska bli skönt när hon också går.

Nu insåg jag just att det är nästan en vecka sedan Hugo slutade amma. Nu blir han istället rejält ivrig när jag gör i ordning hans vällingflaskor, och somnar bra på det. Han verkar ha accepterat sin säng mer och mer, just nu är det ganska lätt att lägga honom. Skönt det! Thelma är litet knepigare att lägga, och har varit ganska kinkig med maten de senaste dagarna. Det har känts litet som att när Hugo slutade amma ville hon istället trappa upp - och jag hade ju plötsligt för mycket mjölk och behövde lätta på trycket. Nu känns det i och för sig som att det har stabiliserat sig igen, och mjölkmängden verkar ha anpassat sig till att jag numera bara ammar ett barn. Jag vill styra över även Thelma till välling, så att jag kan sluta amma helt nu, men hon totalvägrar att dricka det just nu. Vet inte vad denna plötsliga kinkighet beror på, hon har tidigare alltid varit den som ätit bäst av de två, och nu är det ombytta roller.

Nappmamma.

Har shoppat litet barnkläder idag. Märket Lipfish hade utförsäljning, vilket jag tipsades om av Sara som har bloggen Tre blir fem. Eftersom min skatteåterbäring lämpligt kom just idag så passade jag på att shoppa litet åt barnen. Blev en klänning åt Olivia (litet tråkigt med alla dessa klänningar, men det är det enda hon vill ha på sig just nu, andra kläder ratas) och några t-shirtar och shorts åt Hugo och Thelma. Köpte även två klänningar i mindre storlekar. Den ena likadan som Olivias, för det är ju inte bara tvillingarna som kan matchas! Lipfish har väldigt fina, färgglada och lekfulla kläder, så jag ska försöka lägga upp bilder senare.

Eftermiddagen blev en ganska skrikig historia i vanlig ordning, med trötta barn och trött mamma. Nu ska jag försöka bestämma hur Olivias sommarledighet ska se ut (utöver de fyra veckor då förskolan är stängd, då har jag redan bestämt att hon ska vara ledig så hon slipper sommarförskola). Eller så tar jag ett varmt bad istället. Jo, så får det nog bli...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar