lördag 21 december 2013

Tiden flyger

Tiden flyger förbi. Nu har Olivia jullov, torsdagen var hennes sista dag på förskolan. Hon kommer att vara ledig ända till mars, för om precis en vecka åker vi till Vietnam! Vi kommer att vara borta i nio veckor - hela januari och februari. Det ska bli otroligt skönt att slippa vintern, och jag längtar till Vietnam nu. Vi har varit där några gånger de senaste åren, första gången när Olivia var mellan 7 och 9 månader. Så vi har en hel del favoritställen som vi längtar till. Jag ser också fram emot att dricka vietnamesiskt kaffe, det är grymt gott...

Det händer mycket med tvillingarna nu. De blir mer och mer personer för varje dag som går, känns det som. De är så medvetna om vad som händer runt omkring dem. De har även börjat äta banangröt. Hugo älskar det, men Thelma är väldigt skeptisk, grimaserar och spottar ut. Jag börjar med gröt för att min plan är att ge det på kvällen, så att de ska bli mätta och sova gott. Kommer inte funka på Thelmis, uppenbarligen. Eller så behöver hon bara litet mer tid än Hugo. Nu har de fått gröt i fem dagar tror jag, så jag ska snart prova att ge Thelma litet puré istället. Kanske funkar det bättre med mat? Amningen har varit frustrerande på sista tiden. Mjölken räcker inte till för att få dem mätta, och jag börjar känna att jag inte pallar att amma båda på nätterna längre. Jag får ju aldrig sova! Så det känns som hög tid, för min del, att de börjar lära sig äta annat också. Jag har också ökat på mängden ersättning de får. Tidigare har jag gett ersättning kanske varannan, var tredje dag. Nu funkar det verkligen inte längre. Inte så konstigt förstås, eftersom de är två växande barn som ska bli mätta. 

Entusiastisk Hugo.

Mindre entusiastisk Thelma.


I morgon (egentligen idag eftersom klockan är över tolv) ska vi fira min födelsedag med familjen. Sen julfirande och sedan (tyvärr) en massa städning och packning. Och sen bär det av! Det ska bli grymt skönt att hela familjen får vara tillsammans och umgås så pass länge. Thomas kommer visserligen jobba, men han kommer ha mer tid till oss, och det är väldigt efterlängtat.

Har inte hunnit skriva hälften av alla inlägg jag velat, men så är det just nu. Tiden flyger, som sagt... Jag har inte hunnit skriva om vår road trip till Skåne i snöstorm, om min och Olivias första egentid med dockteater, om vårt besök hos frisören, om luciatåget på Olivias förskola, eller om hur mysig och fin Olivia är och alla roliga saker hon gör och säger just nu. Jag hoppas jag får mer tid framöver!

Nyfriserad.



1 kommentar: