måndag 27 januari 2014

Helghäng

De senaste helgerna har vi hängt på ett nytt ställe: restaurangen Blu inne i ett compound (läs gated community, inte Big Love) nere vid floden. De har den godaste BBQ Chicken Burrito jag ätit (okej, den enda också, men den är galet god tycker jag!) och i närheten finns en lekplats som Olivia kan leka på. Den är egentligen bara till för de boende, men vi är litet sådär lagom anarkistiska och struntar i det.

Utanför Blu.

Vid floden kan man softa och se båtarna åka förbi.
 
Olivia gillar deras hängstolar.
 Tvillingarna kommer verkligen inte ut mycket nu. I veckorna har de bara varit hemma med Mi, vår nanny, och det känns lugnast så. Att ta med dem någonstans är logisktiskt knepigt. Den här staden är inte alls promenadvänlig pga obefintliga trottoarer, och när jag och Olivia åker någonstans tar vi taxi. Klart att det går att ta med även tvillingarna och nannyn, men det har känts litet för meckigt. När hela familjen är ute åker vi motorcykel på äkta vietnamesiskt vis med varsin unge i bärsele och Olivia längst fram, men det tycker jag är läskigt. Nu har vi inte åkt så långa sträckor utan mest i distriktet där vi bor, där trafiken är mindre hektisk.

Men hursomhelst: i compoundet Riverside finns gångvägar, där man kan knalla runt med vagn, så vi har delat upp oss så att jag tagit taxi med Olivia, ett barn och vagnen, och Thomas har tagit ett barn i bärsele och kört motorcykel dit. Då kan vi ha vagnen med så att barnen kan sova i den och vi får ha händerna fria en stund. Annars har det sett ut så här:




Nu är jag ju visserligen stolt över min förmåga att multitaska med ungarna, men det blir krävande i längden.

Compounds är inte så charmiga tycker jag, de är avskärmade från omvärlden, likriktade och riktiga sovstäder. Men det går inte att komma ifrån att det är skönt att kunna använda vagnen och få tillgång till en lekplats utan att behöva betala för det. Det går liksom inte att bara gå med ungarna till en park här.

Stolt Olivia klättrar.

Annat vi hunnit med på sista tiden: gå på date night (bara jag och Thomas!), reggaeklubb (fast vi åkte hem före klockan elva) och treårskalas med power rangers-tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar