onsdag 14 maj 2014

Bedrifter.

Idag har jag lekt med asgulliga tvillingar (alltså Hugo leker kurragömma hela tiden, lägger huvudet på sned och tittar upp på mig med sina enorma ögon och liksom kvittrar! Thelma har världens rundaste kinder och knubbiga små händer och skrattar åt allt på det nöjdaste sätt! Jag har inte okejat att de ska vara så himla söta jämt!), jag har lyckats diska en massa, jag har övningskört med min käre far i Bromma och vaccinerat tvillingarna i sällskap av min kära mor. Jag har lagat en enkel, men riktigt grymt god lax till middag, och ÄNTLIGEN lyckats tvätta och borsta Olivias hår. Det kräver sin regim det där håret. Vi använder produkter av märket Mixed Chicks till Olivias hår, och det får bara borstas när det är blött och med balsam i. Det tar alltid en bra stund att borsta igenom, och ofta sker det under gråt och skrik. Men idag var hon lugn, och jag kunde också hålla mig lugn, det gick så bra och håret blev så himla fint. Man riktigt ser hur lockarna formas under borstning.

Vi har dock bestämt att fläta hennes hår inför sommaren. Hon hatar verkligen att borsta det, men det måste ju göras. Jag hinner inte göra det tillräckligt ofta, så det tovar sig och blir dreadlocks och därmed förstås ännu svårare att reda ut. Jag vill inte att hennes hår ska vara jobbigare för henne än vad det behöver, så nu provar vi om flätor är ett alternativ. Vi ska gå till Olivias alldeles egna frisör Deshimona på My Sisters Hair - tid ska bokas omgående! Deshimona är en gammal kompis till Thomas och har nu sin egen salong, och hon är den enda som har fått klippa Olivias hår (förutom när jag trimmade till det när hon var typ ett, och när hon själv gått loss på det med nagelsax...).
Hoppas bara att Olivia trivs i flätor, annars är ett alternativ att klippa det kortare.

Hursomhelst, är mycket nöjd med att jag både övningskört OCH vaccinerat två barn (nåja, tagit dem till BVC och hållit fast dem...) OCH lyckades med middagen OCH äntligen fixade Olivias hår. Det är ett ganska gott dagsverke IMHO. Och jomenjustdet! Jag bakade scones till frukost också. Bara för att rub it in litet extra.

2 kommentarer:

  1. Bra dagsverke! :)
    Men vad är det för vaccination vid nio månader? Det har jag inget minne av att vi gjorde med Alfred, och har inte hört nåt om för tvillingarna - vi är nämligen på västkusten då, och vår BVC-sköterska sa att det inte är något som ska göras medan vi är borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var BCG-vaccin, mot tuberkulos. Det ingick inte i ordinarie vaccinationsprogrammet när Olivia var liten men vi valde att ge henne det ändå. Men jag har för mig att vår bvc-tant sade att det har lagts till nu så att det ingår i vaccinprogrammet. Kan minnas fel, men du kan ju alltid fråga på din BVC. Det är den sprutan som kan ge ett ärr på armen...

      Radera